Mattias Elftorp's

Story, art and design by Mattias Elftorp
68 pgs, b/w
Published by C'est Bon Kultur.

Chapters
TERROR 2.0
INFORMATION WANTS TO BE FREE
PIRACY IS LIBERATION

ORDER from the site!
ISSN: 1653-9184 | ISBN:
978-91-978418-2-5 (third ed)
978-91-976528-1-0 (2nd ed)
91-974765-5-2 (1st ed)



Images from the Seriecenter 06 exhibition at Kulturhuset Mazetti, Malmö in 2006. Arranged by C'est Bon Kultur.

OLD COVER:

PIRACY IS LIBERATION 001
-Information Wants to be Free-

First version published in C'est Bon 2 in 2001. Remade into a 68 page graphic novel in 2005. 2nd ed in 2007. 3d ed in 2010.

Pirate is an information addict. When he recieves a cry for help: 'Information wants to be free', he has to find out what it means. Only problem is that the infopolice are hot on his trail, so he has to run and avoid falling in the same trap that Information did.

Information Wants to be Free is the prequel to Infotrip

Sample pages!

Liberated copy
(.torrent @ TPB)

Reviews
Yelah
Adirectional

From BTJ häfte 15 2007:
"...det finns en skön stämning av gränslöshet i serien. Denna gränslöshet vill dock polisen stävja medan något slags cyberpunkanarkister bjuder motstånd. Vissa cyberpunkkonventioner förekommer - nätuppkoppling direkt i hjärnan, urbana miljöer, en repressiv stat kombinerat med vildvuxen kapitalism och liknande - men Elftorp lyckas hantera dem på ett mer eget sätt den här gången."
Lektör: Pål Eggert

From Tidningen Kulturen:
Postapokalyptisk ordning
Mattias Elftorps Piracy is liberation, Book 002: Infotrip utspelar sig efter apokalypsen. I denna nya sköna värld finns inte historia, informationsflödet styr helt verklighetsuppfattningen och Någon hindrar människan från att känna till begreppet förflutet. Staden är den enda plats som finns och nuet den enda tiden. DirectFeed TV, underhållning som laddas rakt in i hjärnan är medborgarens vanligaste sysselsättning och vilken identitet som helst finns att ladda ner när som helst. Informationpolice håller ordning på syndarna, de som hittar och laddar ner material på eget bevåg, från andra platser. Elftorp berättar om en av dessa syndare, Pirate, i första boken beroende av att öppna sin hjärna på vid gavel och ladda in all information han kan hitta. När bok två börjar har han levt ett år utan att koppla upp sig. Men faktum kvarstår, någonstans har han stött på bevis för historia, fragment av information visar på en verklighet som för honom ligger helt utanför den värld av gamla och nya nu som han själv existerar i. Han ingår i en subversiv grupp som arbetar mot systemet. En revolution planeras.

Det Elftorp försöker göra är något otroligt svårt, att skildra en värld som ligger utanför vår egen begreppsvärld. Utmaningen i tanken att skapa en sammansatt och konsekvent värld utifrån förutsättningar och naturlagar som är helt främmande är som alltid i sciencefictiongenren något djupt fascinerande. Det kan också bli teoretiskt, komplicerat och detaljerat och det är Piracy is liberation också. Jag läser historien med rynkad panna, har lust att lyfta telefonen, ringa Elftorp och fråga hur menade du här egentligen? Vad betyder det där ordet? Vad hände nu? Det är uppfriskande och spännande med en serieskapare som vågar bryta upp en tidslinje mitt i handlingen, som när Piracy har gjort ett slags tidsvirus mot Infopolice och slungas fram och tillbaka inom samma kvart. Bilder återkommer och han gör saker innan han gjort dom. Jag blir förvirrad och det sköna är att det blir seriefiguren jag läser om också. Men han lever mitt i vansinnet och får helt enkelt försöka klara sig bäst han kan. Allt är helt enkelt relativt i Elftorps värld och det är en förrädisk bas att bygga en historia kring. Fullstoppat blir det med idéer och fakta, spretande hänvisningar om hur det skulle vara i en sån värld. Den här historien flirtar inte med läsaren, den är så långt ifrån direct feedTV man kan komma och det gör det stundtals svårt och stundtals fint att läsa. Det är en anarkistisk liten bok. En av dem som tänjer på gränserna och envetet vägrar att vara lättförstådd.
Av Åsa Steinsvik

Back